7 metode prin care sa evitati sindromul de epuizare profesionala

Epuizarea profesionala sau burnout-ul se refera la o stare de descurajare, epuizare psihica, fizica si intelectuala caracterizata printr-un sentiment de oboseala intensa, de pierdere a controlului si de incapacitatea de a ajunge la rezultate palpabile la locul de munca. Epuizarea profesionala se instaleaza progresiv si este ultimul stadiu al stresului.

Epuizarea profesionala sau burnout-ul

La inceput persoana este extrem de concentrata asupra muncii sale, se dedica trup si suflet sarcinilor, cu timpul insa se ajunge la pierderea echilibrului intre solic

itarile pe care le primeste si resursele proprii. Persoana resimte din ce in ce mai multa frustrare si in unele situatii incepe sa

recurga la medicamente impotriva oboselii ziua si somnifere seara. Cei mai frecventi factori care conduc la sindromul de epuizare profesionala sunt: nerecunoasterea calitatii muncii depuse, lipsa incurajarilor la locul de munca, munca neurmata de rezultate imediate.

Daca nu mai simtiti placerea de a munci si eforturile dumneavoastra fizice par imposibile, iata cateva metode prin care sa evitati un burnout:

  1. Renuntati la obiceiul foarte prost de a manca peste tastatura, fara sa simti gustul mancarii, ingropat in mailuri si prezentari. Faceti-va timp sa va reincarcati bateriile in timpul programului de lucru: respirati aer curat macar o data pe zi, luati pranzul undeva in afara cladirii unde lucrati, in functie de program faceti o pauza pentru a practica o activitate fizica.
  2. Concentrati-va pe un singur lucru, nu pe mai multe odata; angajarea in mai multe activitati duce adesea la semiesecuri sau la rezultate nesatisfacatoare, datorita lipsei de concentrare.
  3. Planificati-va in avans munca si evitati perfectionismul; nu va incarcati cu prea multe responsabilitati, pentru ca va pot coplesi.
  4. Mentineti o anumita distanta fata de mediul profesional: evitati sa va implicati afectiv si stabiliti limite clare intre munca si timpul personal sau cel dedicat familiei.
  5. Asigurati-va ca dormiti suficient de mult astfel incat sa fiti odihniti pe parcursul zilei; in acest sens se recomanda sa adormiti mai devreme (orele 22). Trezitul dimineata (orele 6-7), alaturi de un mic dejun sanatos, va asigura un randament mult mai bun decat trezitul dupa orele 9-10.
  6. Implicati-va in activitatile care va motiveaza. Chiar daca va simtiti adesea epuizat, trebuie sa mai existe cateva urme de placere in ceea ce faceti. Poate ca e vorba de lucrul cu oamenii, clientii, furnizorii sau poate ca e vorba de partea de documentare. Orice ar fi, alocati suficient timp acelor activitati, pentru ca, la finalul zilei sa aveti senzatia ca nu munciti degeaba.
  7. Mentineti relatiile interumane. Cateodata ne simtim incercuiti de munca si pentru ca ne inconjuram, efectiv de oameni cu care avem contact numai profesional. Dati un telefon celui mai bun prieten sau parintilor si intrebati-i ce mai fac, evitand discutiile despre munca. Incercati sa ii faceti pe altii sa rada. Astfel se va transmite starea lor de bine si catre dumneavoastra si veti reusi sa depasiti momentele dificile prin care treceti.

Sindromul de epuizare profesionala nu este simplu de tratat sau de abordat, intrucat prin multitudinea factorilor care provoaca si in timp agraveaza aceasta stare, si interventiile sunt de dorit sa se desfasoare pe mai multe dimensiuni. O interventie din partea companiei sau institutiei va avea ca scop o mai buna impartire a responsabilitatilor, ceea ce-i va permite salariatului sa aiba o munca variata pentru a se sustrage monotoniei indatoririlor. La nivel individual, daca se doreste o schimbare mai radicala si se doreste o analiza atenta a alegerilor personale, se recoamanda urmarea unei psihoterapii.

Autor: Cristina Ghirisan

Iti recomandam si articolul: “8 solutii pentru ca mediul in care lucrezi sa nu devina toxic”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fourteen − 3 =