3 strategii de transformare a discutiilor dificile in conversatii nedureroase

In orice tip de relatie, fie ea de tip angajator-angajat , angajator – client, angajat-angajat sau orice alt tip de relatie pot sa apara discutii dificile. Un exemplu de discutie dificila este aceea intre manager si angajati atunci cand acesta, presat de conditiile economice de pe piata muncii, trebuie sa taie bonusurile, sa scada salarii sau mai rau sa faca disponibilizari. Discutii dificile au loc peste tot, in fiecare zi. Problema apare atunci cand discutia nu este dirijata in mod corespunzator. Pentru a putea transforma discutiile dificile in conversatii neutre, nedureroase pot fi folosite trei strategii.

A treia conversatie.

Atunci cand discutia incepe sa se incinga, cea mai usoara metoda de a va pastra calmul este inceperea celei de-a treia conversatii – cu propria persoana. Cand discutia incepe sa alunece pe o panta periculoasa, spuneti-va ca “vreau sa aud asta”, “sunt interestat de parerea sa”, sau orice altceva solicita interesul pentru ce comunica interlocutorul dumneavoastra. Multe discutii dificile nu mai pot fi controlate atunci cand una din partile implicate se lasa influentata de emotii. Schimbarea modului de gandire va tine implicat in discutie si reduce posibilitatea de a avea o lectura unilaterala. Comportamentul dumneavoastra va urma schimbarii de gandire, iar asta va permite interlocutorului sa se simta confortabil in discutie. Utilizand aceasta strategie va veti putea pastra calmul si in cazul aparitiei unor conflicte.

Spuneti dumneavoastra inaintea lor

Atunci cand stiti ca urmeaza sa fiti implicati intr-o discutie aprinsa, fiti proactivi si pregati-va dinainte pentru negativitate. Inainte de intalnirea fata in fata, scrieti pe o coala de hartie toate ideile pe care le-ar putea spune interlocutorul dumneavoastra si care v-ar putea irita. Apoi parcurgeti lista rezultata, evaluand care ar fi motivul pentru care interlocutorul dumneavoastra ar spune acele lucruri- din punctul sau de vedere. Este experienta interlocutorului diferita de a dumneavoastra? Pot ei avea un alt punct de vedere? Scopul dumneavoastra in acest exercitiu este de a descoperi cat mai multe posibilitati. Cu ajutorul acestei liste premeditate, veti intra intr-o discutie aprinsa pregatiti, confortabili si relaxati.

Trebuie sa vizualizati pentru a deveni

Foarte multi experti din foarte multe discipline sprijina ideea conform careia vizualizarea fuctioneaza in atingerea rezultatului dorit. Atunci cand anticipati o discutie aprinsa, vizualizati–va in centrul discutiei, calm si relaxat. O imagine clara a calmului va determina schimbari fiziologice care va vor face mai calm. Pentru a vizualiza cat mai bine discutia utilizati o oglinda sau discutati cu un prieten imaginandu-va calmul care va inconjoara in discutie. Vizualizarea si jocul de rol ajuta la pastrarea calmului atunci cand discutia aprinsa are loc deoarece veti avea senzatia ca ati parcurs deja acea discutie.

Conversatii dificile au loc permanent. Depinde de fiecare individ ca discutiie sa ramana calme sau sa devina aprinse. Partea emotionala a creierului, responsabila cu reactii de tip lupta sau fuga functioneaza in permanenta. Utilizand strategiile descrise anterior creierul poate fi educat din punct de vedere cognitiv sa lupte sau sa fuga – in functie de necesitati – si ajustandu-se si adaptandu-se conform situatiei.

Sonia Manas

PSIHOSELECT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

eighteen + 20 =